У нас жодним чином не виникає сумнівів у питанні, ба навіть питання не виникає чи були Марія та Йосип поганими чи добрими батьками, коли загубили Ісуса в храмі. Чому? Варто було би поставити таке питання… Адже вони цілий день йшли дорогою до Назарету і не помітили, що з ними немає сина? Хлопцеві 12 років, Він залишається три дні без догляду, без відому батьків у великому та незнайомому місті. Як це сприймати? Який урок сучасні батьки можуть винести з поведінки Марії та Йосипа. Яка таємниця (та й ще радісна) ховається в описі «підліткових проблем» нашого Господа?
Слухайте на «Радіо Марія» ефір з отцем Олексієм Самсоновим із циклу катехиз про тайни святого розарію.
Що означає слова «зазвичай» ходили у храм на свято? Дуже часто ми, віруючі, за традицією, за звичаєм ходимо в храм Божий. Традиція, звичай ходіння у храм – це погане чи добре? Чому в Євангелії від Луки ми не знаходимо слів Діви Марії під час паломництва: «Ісусе, не ходи туди, Ісусе іди гарненько?» І як оцінювати втрату Ісуса? Чому тільки після цілого дня паломництва свята родина з Назарету помітила, що сина, маленького хлопця немає? Цікаво, що спочатку Ісуса шукали серед близьких, рідних та знайомих, але потім, зневірившись, повертаються до Єрусалиму, ідуть до храму. Опис «проблеми виховання» багато може сказати в духовному сенсі. Адже ми шукаємо чогось життєво цінного для нас (Ісуса) спочатку серед людей, серед близьких, і аж потім, не знайшовши істини серед них, – ідемо в Єрусалим, входимо в брами храму, в молитву, в глибокий контакт з Богом. Але різниця між нами і батьками Христа полягає в тому, що Марії та Йосипові було потрібно лише один день, щоби збагнути істину, а ми нерідко лише в кінці життєвого шляху перестаємо шукати Ісуса серед натовпу. Чому Ісуса шукали аж три дні? В чому символіка цієї цифри? Дивує також збіг, що три дні Йона провів в череві кита, а Ісус – в печері перед Воскресінням. Дивний збіг обставин, а можливо алюзія на страждання Ісуса і перебування в печері. Через три дні Марія та Йосип знайшли Ісуса в храмі, і через три дні після смерті кожен з нас може віднайти в своєму серці храм Святого Духа.
Цікавий діалог відбувся між Марією та її Сином: «Чому Ти нам таке заподіяв? – Мені треба бути при справах Мого Отця». Насправді Марія також перебуває в пошуці, вона намагається зрозуміти чому в її житті таке сталося. Марія зображена в динаміці, в розвитку, власне як і її Син «зростав літами та мудрістю». Сьогодні ми розважаємо ці події як радісні таємниці розарію. Я думаю, що після трьох днів пошуку Ісуса, радості було небагато. Був відчай. Куди ділася дитина? Принаймні, кожен нас реагував саме таким чином. Навіть в житті Марії траплялися ситуації, коли Ісус був втрачений. Тому, коли ми почнемо занепадати на дусі і будемо думати, що Бог нас покинув, Ісус «вивітрився» з нашого серця – згадаймо Марію, вона також переживала страждання втрати близькості з Христом.
Ісусову відповідь вона не розуміє, але розважає. Якщо ми не розуміємо Божого Слова, коли читаємо Євангеліє, не варто знеохочуватися, адже навіть Марія, будучи Матір’ю «Воплоченого Слова» не всі Його слова розуміла, але роздумувала. Тож, хай роздуми не полишать нас і під час молитви розарію, коли доберемося до п’ятої таємниці – віднайдення Ісуса Христа у храмі.
Життя людини неможливо уявити абсолютно комфортним і безтурботним. Кожен із нас має досвід труднощів і страждань. Отець Олексій Самсонов, спираючись на євангельську історію про зцілення сліпонародженого чоловіка, розмірковує над сенсом наших випробувань та їхньою глибинною причиною. Чому ми стикаємося з болем і труднощами? Як їх приймати і знаходити в них вищий зміст? Відповіді на ці питання допомагають нам глибше усвідомити власний життєвий шлях і віднайти внутрішню силу для подолання труднощів.
Того часу Ісус пішов до свого рідного краю, а за Ним йшли слідом Його учні. А коли настала субота, Він почав навчати в синагозі. І багато з тих, хто слухав, дивувався, кажучи: «Звідки в Нього це? І що за мудрість дана Йому? І що за чудеса творяться Його руками?
Того часу знову почав Ісус навчати біля моря. І зібрався до Нього надзвичайно великий натовп, так що Він сам, увійшовши в човен, сидів на морі, а весь натовп був край моря, на землі.
Того часу прийшли Ісусова мати та Його брати і, стоячи надворі, послали до Нього, кличучи Його. А довкола Нього сидів натовп. І говорять Йому: «Ось, Твоя мати, Твої брати і Твої сестри зовні шукають Тебе». А Він у відповідь їм каже: «Хто Моя мати та Мої брати?» І, поглянувши довкола себе на тих, які сиділи навкруги, каже: «Ось Моя мати та Мої брати! Адже хто виконує Божу волю, той Мені брат, і сестра, і мати».
Того часу книжники, які спустилися з Єрусалима, казали, що Він має Вельзевула і що бісівським князем бісів виганяє. Покликавши їх до себе, Він промовляв їм у притчах: «Як може сатана сатану виганяти? І коли царство саме в собі поділиться, не зможе встояти те царство; і коли дім сам у собі поділиться, не зможе встояти той дім; і коли сатана повстав проти себе самого й поділився, не може він встояти, але йому настав кінець. Ніхто не може пограбувати майно сильного, вдершись до його дому, якщо спершу не зв’яже сильного, — і лише тоді пограбує його дім. Воістину кажу вам, що будуть прощенні людським синам всі гріхи й богохульства, хоч скільки б вони не хулили, а хто буде зводити хулу на Святого Духа, той не матиме прощення довіку, а буде винний у вічному грісі». Адже вони казали: «Він має нечистого духа!»